Til kommunens hjemmeside
IntranetFacebook

Mad- og måltidspædagogik

"Madpakkefri børnehave"

Kaptajngården er "madpakkefri", det betyder, at samtlige måltider bliver tilberedt af børn og voksne i skøn forening.

Der bliver brugt meget tid i køkkenet til frembringelse af alt fra frikadeller til syltning af havens afgrøder.

 

Som medarbejdere på Kaptajngården vil vi gerne være med til at præge børnenes madvaner, give dem indsigt i fødekæden, madkultur, osv. Derfor må vi også hele tiden være bevidste om, at vi er medansvarlige for børnenes sundhed og dermed trivsel. Sunde børn og voksne vil på længere sigt  spare penge i sundhedsvæsenet. Man kan sige, at vi igennem aktiviteten - madlavning - også udfører forebyggende arbejde.

Kaptajngårdens køkken har i årenes løb, gennemgået en renovering, og er godkendt som restaurationskøkken. Alle personaler har gennemgået levnedsmiddelhygiejne kurset. Fødevare region Fyn kommer jævnligt på uanmeldte kontrolbesøg. Vi kan heldigvis ”bryste” os af at have en flot elitesmiley, hængede på indgangsdøren, så alle kan se den..det skal man også ifølge loven!. Alle de praktiske ting vedrørende madordningen bliver aftalt ved introduktionsmødet, inden barnet starter – eks. allergi, osv.

Der bliver brugt megen tid i køkkenet til frembringelse af alt fra frikadeller til syltning af havens afgrøder.

Vi mener, at vi har grebet chancen for at give børnene brugbar lærdom ved, at deltage i forarbejdningen af fødevarer, her tænkes på kød fra egne dyr, grøntsager, frugt,m.m. Her er det omstridte ord "børnearbejde" på sin rette plads. Vi vil give børnene en oplevelse af at deres arbejde og samarbejde med andre børn,i høj grad er nødvendigt og værdsat. Ved at gøre madlavning til en fast del af den daglige rytme og rutine er vi med til, at give hverdagen et meningsfyldt indhold for såvel voksne som børn i børnehaven. I vores overvejelser indgår også den økologiske tankegang. Det betyder at vi, så vidt det er muligt sørger for, at alle råvarer er økologiske, samt selvfølgelig, at dyrenes foder også er økologisk.

 

Vores erfaring med, at bruge køkkenet som ”pædagogisk redskab” er at køkkenaktiviteterne er så mangfoldige, at de seks temaer i læreplanerne dagligt bliver udfordret.

Eks. ”Hvad spiser geden, hvordan trækker fisken vejret, hvor kommer vandet fra” - Natur og naturfænomener

Eks. ”Hvor kommer risene fra og hvorfor spiser nogen med pinde og nogen med fingere” – Kultur

Eks. Samtalekøkkenet, og samarbejdskøkkenet – Sproglig opmærksomhed og sociale kompetencer.

 

Børn er vilde med at lave mad, hvis ellers de bare bliver taget med på råd - bliver hørt. En velbegrundet påstand, da vi gennem hele Kaptajngårdens ”levetid” har ”udsat” vores børn for dette lærerige, nyttige, interessante og i en madpakkefri børnehave, nødvendige arbejde. I Kaptajngårdens store køkken opleves ”husets puls” livlig aktivitet, tid til fordybelse, tid til samtalen, osv.Det er derfor et vigtigt rum i huset, lugte, føle og smagssanser er i højeste beredskab dagen igennem. Barn/voksen kontakten er af høj kvalitet i madlavningssituationen. Dagligt hører vi bemærkningen "Ih hvor her lugter godt".. Forældre delagtiggøres og kan få opskrifter på børns ”livretter”. I årenes løb har vi haft forskellige gæstekokke så som – marrokanere, japanere, en ”ægte kok” og  forældre. De mange processer - ud i madlavningens kunst,- er med til at give hverdagen et fundamentalt og meningsfyldt indhold for såvel børn som voksne. Hygiejne i køkkenet, huske at vaske hænder osv. bliver en naturlig ting for børnene, da det er let forståeligt når de selv er med til at tilberede maden.Jo oftere børn har set de voksne arbejde med køkkenredskaberne, jo lettere er det for dem selv at gå i gang.